«Læretiden gir bred erfaring og mange muligheter»

Personintervju_6.jpg

Ben-Julian Husvik (25) innså litt sent at han ønsket en IKT-utdanning, og tok fagbrev i kontor- og administrasjonsfaget. En allsidig læretid gjorde at han likevel har fått en IKT-stilling. 

Ben-Julians opprinnelige karriereplan var å bli konduktør. Han begynte derfor på VG1 Service og samferdsel, og videre på VG2 Salg, service og sikkerhet på Jessheim videregående skole. 

– Jeg er imidlertid glad i alt IKT-relatert og ønsket nok innerst inne å utdanne meg innenfor IT – noe jeg innså litt sent, forteller han. 

Blir en allsidig «potet»

Etter et friår hvor han jobbet i matbutikk og sparte penger, bestemte han seg for å gå videre som lærling i kontor- og administrasjonsfaget. 

– Jeg ønsket noe mer enn vanlig videregående skole, jeg ønsket arbeidserfaring fra et yrke jeg var interessert i, og en forsikring om at jeg har valgt en yrkesretning jeg trives med.

Han fikk læreplass i Handel og Kontor i Norge – og oppdaget at læretiden kan gi kunnskap og kompetanse ut over fagområdet. 

– Underveis i lærlingtiden min skjønte jeg at når man er ansatt i en bedrift, kan man få muligheter ut over det man er utdannet og ansatt som, hvis interessen og lidenskapen er til stede. Læretiden gir bred kunnskap om arbeidsplassen, og da blir man som regel en «potet» som kan benyttes i flere forskjellige stillinger. I tillegg til arbeidserfaring fikk jeg også nettverk og gode arbeidskollegaer, påpeker Ben-Julian.

Underveis i lærlingtiden min skjønte jeg at når man er ansatt i en bedrift, kan man få muligheter ut over det man er utdannet og ansatt som, hvis interessen og lidenskapen er til stede.
— Ben-Julian Husvik

Jobber med IKT og service 
Etter fullført fagprøve tok det ikke lang tid før han ble tilbudt fast jobb på den samme arbeidsplassen som han hadde vært lærling. Nå får han jobbe med både IT og service i to ulike stillinger – som IKT-driftstekniker og servicesekretær. 

– Som IKT-driftstekniker jobber jeg med drift og vedlikehold av medlemssystemet, utsendelse av rapporter, utvikling av brukerveiledninger og intern IT-support. Som servicesekretær jobber jeg med restanse, det vil si å kontakte medlemmer som ikke har betalt medlemskontingent, gjør litt resepsjonsarbeid og administrerer en forsikringsordning for medlemmene. 

Han trives godt med å jobbe innen IKT. 

– Jeg ønsker nok å avansere til en lederstilling etter hvert. Arbeidsplassen min tilrettelegger også for videreutdanning, så det kan godt hende at jeg i fremtiden tar utdanning innenfor IT.

Bli kjent med lærebedriften ISS

«Målet er å bli salgssjef»